استفاده از وکیل ابراء مهریه در مسائل حقوقی خانواده - موسسه حقوقی وکیل خانواده

استفاده از وکیل ابراء مهریه در مسائل حقوقی خانواده

استفاده از وکیل ابراء مهریه در مورد مسائل حقوقی خانواده

در دنیای امروز متاسفانه خانواده های زیادی به علل گوناگون دچار اختلاف هستند که در بعضی از موارد منجر به طلاق می ‌شود. بی‌توجهی به امر ازدواج یکی از دلایل بروز مشکلات زناشویی و طلاق زوجین می ‌شود. بعضا در بسیاری از این طلاق‌ها مسائلی مثل مهریه، حضانت فرزند، پرداخت نفقه و… روند پرونده را دچار خلع و مشکل می کنند. بهترین راهکار در چنین مواردی استفاده از یک کارشناس با تجربه در این زمینه است. وکلای دادگاه خانواده در چنین مواردی مشاوران خوبی برای رفع مشکلات شما خواهند بود.

به خصوص در زمینه طلاق و به ویژه طلاق های توافقی که در آن زوجه اقدام به ابراء مهریه خود برای تسریع در روند پرونده طلاق می نماید. وکیل ابراء مهریه(به انگلیسی:lawyer for the pay of dowry ) با تخصص و تجربیاتی که در پرونده‌های مختلف کسب کرده است، می تواند در تسریع رسیدگی پرونده شما بسیار مفید و موثر عمل نماید. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص ابراء مهریه و اینکه وکیل متخصص در این زمینه چه کمکی می ‌تواند به شما ارائه نماید، مطالب مفید و جامعه در حد توان ارائه نماییم با ما همراه باشید.

استفاده از وکیل ابراء مهریه در مورد مسائل حقوقی خانواده
استفاده از وکیل ابراء مهریه در مورد مسائل حقوقی خانواده

ابراء مهریه چیست؟

در ابتدای شروع مقاله باید بدانیم ابراء مهریه چیست و در چه صورتی می‌توان از آن استفاده نمود. ابراء به معنی آسان بخشیدن است. ولی در اصطلاحات قانونی و حقوقی به این معناست که طلبکار به اختیار خود از حقوق قانونی خود صرف نظر کند. در مورد ابراء مهریه یعنی زن می‌ تواند بدون نیاز به اجازه از شوهر خود با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ذمه یا همان عهد و پیمان شوهر را نسبت به مهریه ابراز نماید. به طور کلی ابراء مهریه یک طرفه و از جانب زن انجام می گیرد و نیازی به رضایت بدهکار که در این امر شوهر است ندارد.

برای اینکه بتوانید قوانین و مقررات در این خصوص را بدانید، می ‌توانید با یک وکیل ابراء مهریه مشورت و مشاوره داشته باشید. نکته مهمی که در این زمینه باید بدانید این است که در صورتی که زن اقدام به ابراء مهریه خود نماید، به هیچ عنوان نمی تواند به مهریه خود رجوع کند. چرا که در قانون رجوع به مهریه ابراء شده هیچ تبصره و قانونی برای برگشت مهریه وجود ندارد. در ادامه این مطلب باید عنوان کنیم در صورتی که زن طبق قانون محجور باشد، این ابراء مهریه به لحاظ قانونی ساقط از اعتبار است.

غالبا ابراء مهریه تحت چه شرایطی صورت می گیرد؟

همانطور که در مطالب قبلی عنوان شد ابراء مهریه به معنای بخشیدن بخشی از مهریه یا کل آن توسط زن است. در خوشبینانه‌ترین حالت این ابراء مهریه در شرایطی که زوجین در صلح و صفا هستند، توسط زن انجام می گیرد. ولی متاسفانه در بیشتر اوقات زوجه برای راضی کردن همسر خود برای طلاق توافقی به بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه خود اقدام می نماید. در چنین شرایطی یک وکیل ابراء مهریه این گزینه را در صورت جلسه توافقات طلاق توافقی منعقد می‌ کند و به امضای زوجین می رساند. البته در بسیاری از اوقات در دادگاه، زوجه برای رضایت زوج به امر طلاق مسئله ابراء مهریه را عنوان می ‌کند تا به این امر سرعت ببخشد. در چنین شرایطی که از کراهت هرچه بیشتر زوجه به زوج نشأت می‌ گیرد باعث رضایت قاضی و صدور حکم طلاق می شود.

ابراء مهریه به چه روش هایی انجام می شود؟

به طور کلی ابراء مهریه به چند صورت انجام می گیرد که در زیر به آن اشاره می کنیم :

  • ابراء مهریه در دفتر اسناد رسمی: اساساً زوجین در دفاتر اسناد رسمی و دفترخانه ها اقدام به ابراء مهریه می نمایند. برای این کار سندی در دفترخانه تنظیم می شود که زوجه بر طبق آن مهریه خود یا بخشی از آن را از ذمه زوج ابراء می نماید. وقتی چنین سندی تنظیم شود عملاً هیچ دینی در این خصوص بر عهده زوج نیست. البته این موضوع در برخی اوقات قابل تغییر است که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم. این سند که به اقرار نامه معروف است دفترخانه های رسمی تنظیم و ثبت می شود.
  • ابراء مهریه در دادگاه: در برخی از موارد، ابراء مهریه در دادگاه و توسط وکیل ابراء مهریه و در طی جلسات که توسط دادگاه تنظیم می ‌شود صورت می ‌گیرد. به این صورت که زوجه در جلسه دادگاه تصمیم خود را مبنی بر ابراء مهریه عنوان کرده و این نظر در قبال طلاق در دادگاه ثبت می ‌شود. در چنین شرایطی ابراء مهریه همانند ثبت در دفترخانه رسمی و معتبر است.
  • ابراء مهریه با سند عادی: در بسیاری از مواقع ابراء مهریه با سند عادی انجام می‌ شود. بدین صورت که زوج تصمیم خود را به صورت کتبی برای ابراء مهریه اعلام می ‌کند. اگر این اراده در قبال طلاق باشد در صورت جلسه‌ای که برای طلاق تنظیم شده است ثبت می شود. ولی اگر زوجین قصد جدایی نداشته باشند و زوجه قصد ابراء مهریه نماید با نوشتن این مطلب مهریه خود را به زوج بخشیده است و همین اعلام مکتوب به عنوان سند عادی معتبراست.
  • ابطال سند رسمی ابراء ذمه مهریه

همانطور که در مطالب قبل عنوان شد ابطال سند ابراء مهریه بعد از سندیت آن امکان پذیر نمی باشد. اما در برخی از موارد زوج به دلایلی قصد ابطال این سند را دارد. در چنین شرایطی باید دعوی ابطال سند رسمی را مطرح کند که بهتر است توسط وکیل ابراء مهریه انجام شود. چرا که با توجه به تخصص و تجربیات خود راهکارهای مناسبی برای پیشبرد بهتر روند پرونده ارائه می نماید. در صورتی که وکیل بتواند ثابت کند زوج در زمان تنظیم سند ابراء مهریه اهلیت نداشته و محجور بوده و یا تحت اکراه و فشار قرار داشته، این سند به راحتی باطل می شود.

ناگفته نماند که اثبات این مسئله کار سخت و دشواری است. در مورد این قضیه اجبار غیرقانونی است. به عنوان مثال اگر زوج بگوید که اگر مهریه ات را نبخشی به طلاق رضایت نمی‌ دهم، این موضوع اجبار نمی شود. ولی در مواردی که شوهر عنوان کند چنانچه مهریه توسط زن بخشیده نشود به او آسیب می رساند و زن بداند که چنین کاری را انجام می دهد، می تواند تقاضای ابطال سند ابراء مهریه را نماید و توسط یک وکیل ابراء مهریه به راحتی کار خود را پیش ببرد.

استفاده از وکیل ابراء مهریه در مورد مسائل حقوقی خانواده
استفاده از وکیل ابراء مهریه در مورد مسائل حقوقی خانواده

ابراء مهریه در قبال حضانت دائم فرزند

یکی از سوالات متداول در پرونده‌های طلاق این است که آیا می ‌توان در ازای ابراء مهریه حضانت دائم فرزند را برعهده گرفت؟ در جواب به این سوال باید عنوان کنیم که بر طبق قوانین مدنی کشور حق نگهداری از فرزندان تکلیف پدر و مادر است. بدین معنی که هر کدام از والدین حق حضانت فرزندان را به صورت دائم می توانند داشته باشند. چرا که تکلیف شرعی و قانونی آنها است. طبق قوانین مدنی کشور حق حضانت فرزند دختر و پسر تا ۷ سال با مادر است. بعد از آن تا زمان بلوغ قانونی که برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال عنوان شده به عهده پدر می باشد. قانون هم بر این اساس و طبق تشخیص دادگاه با رعایت مصلحت فرزند حق حضانت را به یکی از والدین سپرده و دیگری فقط حق ملاقات فرزند را دارد.

با توجه به این توضیحات هیچ یک از والدین نمی‌ توانند حق حضانت دائم فرزند را داشته باشند. در خصوص ابراء مهریه به شرط حضانت فرزند باید بگوییم که به لحاظ قانون مدنی کشور این کار فاقد اعتبار قانونی است. ولی چنانچه زوجین قبل از طلاق در این زمینه به توافق رسیده باشند، فرزند بعد از سن ۷ سال همچنان می تواند در حضانت مادر باقی بماند. هرچند که در قانون حق حضانت دائم در اختیار پدر و جد پدری است. ولی بنابر شرایطی همچون توافق طرفین این اقدام به صورت قانونی و توسط یک وکیل ابراء مهریه صورت می گیرد.

هزینه ها و تعرفه دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در خصوص ابراء مهریه

دفاتر اسناد رسمی در کشور جزو نهادهای تخصصی مدنی محسوب می شوند که زیر نظر قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشند. ولی به لحاظ مالی کاملا مستقل عمل می کنند و برای تامین هزینه ها برای خدمات هزینه های مصوب را دریافت می‌کنند. این دفاتر به عنوان نهادی مدنی کار تنظیم سند حرفه‌ای عقود و قراردادها و همچنین ثبت رسمی اسناد را انجام می‌دهند. این دفاتر با تنظیم دقیق اسناد با بهره گیری از شیوه دقیق مانع از بروز نزاع بی مورد و مسائل مربوط به آن می شوند. از دیگر وظایف این نهاد تنظیم و رسمیت بخشیدن به عقود و قراردادها، تایید صحت امضا، وصول برخی از درآمدهای دولتی و… است.

همانگونه که در ابتدای مطالب عنوان شد، این نهادها به لحاظ مالی کاملاً مستقل عمل می‌کنند. این تعرفه ها بر طبق تصویب دولت برای انجام این امور لحاظ شده است. میزان هزینه هر خدمت بسته به کاری که در حال انجام است متغیر می باشد. هزینه در این دفاتر شامل مواردی مثل حق التحریر، حق الثبت، مالیات و… است. از آنجایی که امروزه اکثر خدمات به صورت آنلاین انجام می شوند، در این مورد هم هزینه های خدمات آنلاین عنوان می شود. در مورد هزینه های آنلاین این دفترخانه ها برای انجام کارهای خود که در اینجا بحث ابراء مهریه است به شرح زیر عمل می کند:

در ابتدا انتخاب نوع دفتر است. در مورد طلاق توافقی و سند ابراء مهریه می بایست دفتر اسناد رسمی را انتخاب کنید. اگر سند شما مالی باشد باید نوع و ارزش آن را وارد نمایید. در مورد اسناد غیر مالی تنها کافیست نام آن را وارد کنید. اگر هزینه دفتر ازدواج و طلاق را انتخاب کرده باشید، گزینه نوع درخواست برای شما فعال خواهد شد. شما می توانید نوع درخواست خود را از لیست مورد نظر انتخاب کنید. بعد از تکمیل فرایند اطلاعات خواسته شده با کلیک بر روی دکمه محاسبه هزینه ها بر اساس درخواست ای که داشته اید، به شما نمایش داده داده می شود. انجام این کارها می تواند توسط یک وکیل ابراء مهریه نیز انجام گیرد که هیچ گونه نقص و اشتباهی در کار پیش نیاید.

استفاده از وکیل ابراء مهریه در مورد مسائل حقوقی خانواده
استفاده از وکیل ابراء مهریه در مورد مسائل حقوقی خانواده

کلام آخر

یکی از معضلاتی که همیشه در همه جوامع باب بوده است، بحث عدم سازش و تفاهم زوجین است که منجر به طلاق می شود. یکی از مسائلی که در بحث طلاق خیلی مهم و جدی است بحث مهریه است. در اکثر اوقات زوجه برای راضی کردن همسر خود به طلاق اقدام به ابراء مهریه خود به طور کل و یا بخشی از آن می نماید. ابراء مهریه یا همان بخشیدن مهر، می تواند توسط زن و بدون رضایت همسر صورت گیرد. در برخی از اوقات زوجه با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اقدام به ابراء مهریه خود می نماید. این مسئله نه فقط هنگام طلاق بلکه در شرایطی که زوجین در صلح و صفای کامل هستند هم صورت می ‌گیرد.

ولی در مواردی که منجر به حضور در دادگاه و استفاده از یک وکیل ابراء مهریه می شود، قضیه به شکل دیگر انجام می ‌شود. در چنین شرایطی اگر زوج بحث ابراء مهریه را به شرط طلاق در دادگاه عنوان نماید، صحبت‌های او به ثبت رسیده و همانند سند که در محضر تنظیم می شود از وجاهت قانونی برخوردار است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که وقتی چنین شرایطی در دادگاه پیش آید قاضی با خیالی آسوده‌تر حکم طلاق را اعلام می‌ کند. چرا که زوجه به قدری از همسر خود کراهت دارد که راضی به بخشیدن چیزی که حق مسلم است می شود.

برای دریافت وقن مشاوره در تمامی زمینه ها حقوقی از وکلای مجرب این مجموعه، با ما در تماس باشید.

دکمه بازگشت به بالا