تقاضای اعسار پرداخت مهریه - موسسه حقوقی وکیل خانواده

تقاضای اعسار پرداخت مهریه

تقاضای اعسار پرداخت مهریه

توضیحاتی درباره ی تقاضای اعسار پرداخت مهریه (به انگلیسی: demand for payment of dowry )
مهریه به عنوان مهر و صداقتی است که مرد به زوجه تقدیم می‌کند. درکل میتوان گفت که مهریه یک نوع پشتوانه‌ مالی برای زوجه بوده که در صورت بروز هرگونه مشکلی مانند طلاق و یا فوت شدن شوهر، می‌تواند از آن برای امور زندگی خود استفاده کند. در صورتیکه زن و مرد با هم سازش نداشتند، مرد می‌تواند مهریه را به زوجه پرداخت نماید و از هم جدا شوند. البته پس از خواندن خطبه عقد، زن میتواند مهریه خود را دریافت نماید چراکه مالک اصلی مهریه زن است و مرد میتواند با گذشت چندین سال مهریه را به زوجه پرداخت نماید.  در این مقاله درباره‌ تقاضای اعسار پرداخت مهریه توضیحاتی را ارائه خواهیم داد در نتیجه با ما همراه شوید.

تقاضای اعسار پرداخت مهریه به چه معناست؟

برخی از مردم توانایی پرداخت مهریه زوجه را باهم و به صورت یکجا ندارند در این صورت اگر بخواهند از همسر خود جدا شوند و مهریه را به او پرداخت نمایند باید تقاضای اعسار پرداخت مهریه کند. زمانی که این داد خواست زوج مورد تایید دادگاه بود، دادگاه می‌تواند با توجه به شرایط مالی مرد و درآمد او مهریه را قسط ‌بندی کند. در این حالت زن و مرد می‌توانند از هم جدا شوند و زوجه مهریه را به صورت قسط ‌بندی مثلا ماهیانه دریافت نماید. البته باید بدانید که در برخی از موارد مرد تمامی اموال و دارایی‌های خود را به دادگاه معرفی نمی‌کند و سعی دارد از پرداخت مهریه به صورت کلی اجتناب کند درحالی که از نظر مالی هیچ مشکلی ندارد. در این صورت زوجه می‌تواند اموال و دارایی‌های مرد را برای دادگاه به طور کامل مشخص کند و در این صورت دادگاه این اموال را توقیف خواهد کرد تا مرد مهریه را بپردازد درنتیجه داد خواست تقاضای اعسار پرداخت مهریه رد می‌شود. جالب است بدانید که در این حالت مرد باید به صورت نقدی و یکجا مهریه زن را پرداخت نماید و یا اموال توقیف شده به زن داده می‌شود.

تقاضای اعسار پرداخت مهریه
تقاضای اعسار پرداخت مهریه

مدارک لازم برای تقاضای اعسار پرداخت مهریه

همانطور که گفتیم اگر مرد توانایی پرداخت مهریه زن را به طور کامل و یکجا نداشته باشد میتواند آن را قسطبندی کند و با مراجعه به دادگاه درخواست لازم را تنظیم نماید. قاضی با مشاهده مدارک و اسناد و همچنین اطمینان از شرایط و توان مالی پایین مرد میتواند حکم نهایی را صادر کند و مهریه را برای زوج قسط بندی کند. برای اینکه مرد بتواند دادخواست تقاضای اعسار پرداخت مهریه را تنظیم کند باید مدارکی را به دادگاه ارائه دهد. این مدارک عبارتند از:
_تحویل مدارک شناسایی و عقدنامه
_شهادت کتبی دو شاهد عاقل و بالغ
_تحویل استعلام بانکی
_ارائه دادنامه محکومیت مهریه
_دسته بندی و تحویل فهرستی از تمامی انتقالات اموال در طول یک سال اخیر
اگر مرد دادخواست تقاضای اعسار پرداخت مهریه را تنظیم کرده است بعد از صادر شدن حکم باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند و در آنجا فرم‌های مربوط به انتقالات اموال در طول یک سال اخیر را تحویل بگیرد و با ضمیمه کردن استشهاد شاهدان بالغ و عاقل در زمینه‌ی تقاضای اعسار پرداخت مهریه، دادخواست را ثبت نماید. البته برای اینکه تمامی این کارها سریعتر و راحتتر انجام شوند، مرد میتواند از یک وکیل مجرب و کاربلد نیز کمک بگیرد تا کارها به درستی پیش بروند.

تقاضای اعسار پرداخت مهریه
تقاضای اعسار پرداخت مهریه

نکات مهم درباره‌ی تقاضای اعسار پرداخت مهریه

در این قسمت از مقاله به نکات قابل توجه درباره‌ تقاضای اعسار پرداخت مهریه اشاره خواهیم کرد. این نکات عبارتند از:
_در صورتی که مرد نتواند به صورت یکجا مهریه همسر خود را بپردازد، دادگاه می‌تواند مهریه را با توجه به درآمد مرد تقسیم ‌بندی کند و زوج باید به صورت قسط ‌بندی آنرا پرداخت نماید.
_باید در نظر داشته باشید که ابتدا باید حدود ده درصد از کل مهریه پرداخت شود و سپس قاضی باتوجه به درآمد مرد، یک چهارم درآمد باید به زن پرداخته شود.
_در حال حاضر قاضی نمی‌تواند حکم جلب بدهکار را صادر نمی‌کند و باید بدانید که نمی‌توان یک ضمانت کلی برای پرداخت قسط‌های مهریه تعیین کرد.

_اگر مرد تمام دارایی‌های خود را به دادگاه معرفی نکرده باشد زن می‌تواند با تحویل مدارک و اسناد معتبر، تمامی مهریه خود را به صورت نقدی و یکجا دریافت کند. البته در صورتیکه که مرد توانایی مالی داشته باشد ولی دارایی‌های خود را از دادگاه مخفی کرده باشد. در صورتیکه بازهم مرد از پرداخت مهریه اجتناب کند، دادگاه می‌تواند اموال مخفی شده را توقیف نماید و آن را به زن تحویل دهد.

_برای اینکه بتوانید به دعوای اعسار رسیدگی کنید باید به دادگاهی که در آنجا به دعوا رسیدگی کرده‌اید مراجعه نمایید.

_برای تقاضای اعسار پرداخت مهریه می‌توانید از وکیل کمک بگیرید. پس داشتن وکیل هیچ ممنوعیت و یا محدودیتی ندارد و حتی می‌تواند رد روند کلی پرونده نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

_در برخی از موارد مشاهده شده ‌است که اگر زوج از وکیل برای پرداخت مهریه کمک بگیرد، او را فردی با توانایی مالی بالا در نظر می‌گیرند به همین علت بسیاری از افراد سراغ وکیل نمی‌روند تا در این مورد دچار مشکل نشوند. قاضی ممکن است داشتن وکیل را نشانهی بالا بودن توانایی مالی مرد در نظر بگیرد و به همین دلیل درخواست تقاضای اعسار پرداخت مهریه را رد کند. به همین علت امروزه بسیاری از زوجها از مشورت گرفتن از وکیل اجتناب میکنند تا بتوانند مهریه را به صورت قسطبندی پرداخت نمایند.

تقاضای اعسار پرداخت مهریه
تقاضای اعسار پرداخت مهریه

روند رسیدگی به تقاضای اعسار پرداخت مهریه

اگر مرد به طور کامل دادخواست تقاضای اعسار پرداخت مهریه را تنظیم نماید، قاضی می‌تواند وقتی را برای رسیدگی به در دفتر خود تعیین نماید. در محله‌ی بعد مدیر دفتر وقت تعیین شده را به صورت یک اخطاریه و با ابلاغیه به هر دو طرف ارسال می‌کند. در زمانی که تعیین شده ‌است دادگاه مربوطه تشکیل شده و دو طرف نیز باید در آنجا حضور داشته باشند. در آن جلسه دو طرف باید تمامی اظهارات خود را بازگو کنند و همچنین تمامی اسناد و مدارک و استشهاد نامه‌ شاهدان را نیز تحویل دادگاه دهند.

شاهدان می‌توانند درباره‌ی اینکه مرد توان مالی بالایی ندارد و نمی‌تواند به صورت یکجا مهریه را پرداخت کند، شهادت بدهند. زوجه نیز می‌تواند اعلام کند که خانه‌دار است و پشتوانه‌ مالی دیگری ندارد و به مهریه نیاز دارد. در نهایت دادگاه با شنیدن تمامی اظهارات و خواندن مدارک و اسناد رای نهایی را صادر می‌کند.

نرخ و هزینه‌ی وکیل برای تقاضای اعسار پرداخت مهریه

مرد می‌تواند برای تقاضای اعسار پرداخت مهریه از وکیل کمک بگیرد. البته برای این کار باید هزینه‌ای نیز به او پرداخت نماید. نرخ وکیل باتوجه به پیچیدگی پرونده‌ی شما متفاوت می‌باشد. اما اگر به دنبال یک وکیل مجرب با نرخ مناسب هستید، می‌توانید سری به سایت‌های معتبر و آنلاین بزنید. در این سایت‌ها می‌توانید وکلای مجرب و کارآزموده‌ای را برای انجام کارهای خود انتخاب نمایید.

 

اعسار از پرداخت مهریه

مهریه حقی است که پرداخت آن بر زوج واجب می باشد. پرداخت مهریه مرد به همسر خود و یا زنی که او را طلاق داده است، از نظر شرعی و قانونی امری بسیار مهم تلقی می شود. بعضی اوقات پیش می آید که مرد با توجه به شرایط مالی ای که دارد، نمی تواند تمام مهریه زن را به صورت یک جا پرداخت کند. به چنین شرایطی، اعسار از پرداخت مهریه گفته می شود که در لغت، اعسار به معنای ناتوانی است.

در این صورت طبق رای دادگاه مهر زن باید به صورت قسطی به ایشان پرداخت شود. اما چند قسط؟ در هر قسط باید چقدر پرداخت شود؟ اگر شما همسر مردی هستید که به شما مهریه نمی دهد و یا اگر آقایی هستید که توانایی پرداخت مهریه را ندارید، می توانید از وکیل مهریه کمک بگیرید

پرداخت مهریه از طرف مرد به زن خود و یا همسری که او را طلاق داده است امری مهم می باشد و بر اساس شریعت و قانون این عمل باید حتما انجام گیرد. در برخی مواقع ممکن است مرد قادر نباشد که تمامی مهریه را یک جا پرداخت کند. در این صورت اعسار پرداخت مهریه و یا تقسیط مهریه روی کار می آید. افراد به این صورت می توانند در زمان ها و قسط بندی های مشخص شده توسط دادگاه قسط مهریه خود را پرداخت نمایند.

برای انجام این کار نیز می توان وکلایی را در نظر داشته و با کمک وکیل اعسار از پرداخت مهریه این کار را انجام داد. حتی می توان بدون حضور در محل در زمان مقرر توسط وکیل، مهریه را پرداخت و یا دریافت کرده و به این صورت نیز از وجود وکلایی مجرب و حرفه ای در زمینه اعسار از پرداخت مهریه بهره مند شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل تر با اعسار از پرداخت مهریه آشنا شویم و امور حقوقی مربوط به این امر را به راحتی به انجام رسانیم.

نکات مربوط به اعسار از پرداخت مهریه

پرداخت مهریه به صورت قسطی با توجه به وضع امروزی در میان بسیاری از زوجین بسیار مورد توجه می باشد. این امر به کمک وکلایی مجرب در شرایط قانونی انجام می گیرد و با قسط بندی کردن پرداخت مهریه این مشکل به راحتی حل و برطرف می شود‌. نکات مهم پرداخت مهریه به این صورت شامل موارد بسیار زیادی از جمله گزینه های زیر می باشد:

  • قاضی مدارک را مطالعه کرده و به این صورت تصمیم می گیرد که اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه مرد را قبول کند یا خیر
  • پس از اینکه قاضی اعسار از پرداخت مهریه را قبول کرد، می تواند مهریه را اعسار کرده و زمان های مشخصی برای پرداخت آن در هر ماه در نظر گیرد
  • میزان اقساط مهریه را قاضی تعیین می کند و با توجه به درآمد طرف مقابل این عمل را انجام می دهد.
  • در وهله اول ده درصد مهریه معمولا به عنوان پیش قسط باید توسط فردی که مهریه را پرداخت می کند داده شود و سپس یک چهارم درآمد مرد در هر ماه به عنوان مبلغ پرداخت مهریه در نظر گرفته می شود
  • اگر زن درخواست مال و اموالی نظیر منزل، حساب بانکی و بسیاری از دیگر اموال مشابه را داشته باشد مرد باید تمامی آنها دا وصول کند. اما اگر دادگاه و قاضی شرایط طرف مقابل را دیده و متوجه کم درآمدی او شود دراین صورت پافشاری برای پرداخت این مهریه انجام نمی گیرد
  • در طول روند دعاوی اعسار باید وکیل مجرب اعسار وجود داشته باشند و با کمک این وکلا کار زوجین و اعسار از پرداخت مهریه در سریع ترین زمان ممکن انجام گیرد

این نکات و برخی از دیگر موارد را می توان در اعسار از مهریه در نظر داشته و بر اساس آنها حق خود را از مهریه پرداخت کرده و یا در زمان های مقرر دریافت کرد. به این صورت مشکلی در پرداخت مهریه برای زوجه و زوج به وجود نمی آید و می توان‌ به آسانی به بهترین نتیجه از اعسار مهریه رسید.

مدارک لازم برای درخواست اعسار از پرداخت مهریه

برای انجام اعسار مهریه توسط افراد و به شکل قانونی باید روند اصولی آن طی شود و به این شکل دادگاه با در نظر داشتن مدارک در دست این کار را انجام داده و به اعسار از پرداخت مهریه اقدام کند. مدارکی که برای اعسار مهریه باید حتما وجود داشته و کامل باشد تا وکیل و قاضی بتوانند به راحتی کار خود را انجام دهد شامل موارد مختلفی می باشد که از جمله این مدارک مهم و معتبر عبارتند از:

  • حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه که باید به صورت تصویری واضح و معتبر باشد و نشان دهد که مرد مهریه را به هیچ عنوان پرداخت نمی کند
  • استشهادیه دو شاهد عاقل و بالغ که آگاهی کاملی از وضعیت زوج و زوجه داشته باشند
  • دادخواست اعسار از پرداخت مهریه معتبر
  • لیست اموال مدعی اعسار و رسیدن به این نتیجه که آیا باید مهریه را اعسار و یا قسط بندی کرد یا خیر

با توجه به این مدارک و کامل بودن آنها در حضور دادگاه، قاضی به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن تصمیم می گیرد که اعسار از پرداخت مهریه انجام گیرد یا نه. به این شکل مشکل پرداخت مهریه زوج و زوجه پرداخت می شود و اگر نیاز به اعسار بود بر اساس در نظر داشتن مدارک این امر انجام می گیرد. در غیر این صورت مهریه باید به صورت کامل و تمام و کمال پرداخت شود و افراد از مشکلات خود در این زمینه قانونی مهم نیز به راحتی رهایی یابند.

 روند رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه همانند هر فعالیت حقوقی و قانونی دیگر نیازمند طی روند قانونی خود می باشد. روند رسیدگی به پرونده اعسار از پرداخت مهریه به این صورت است که باید ابتدا با مشاوره حقوقی معتبر در این زمینه کمک ها و راهنمایی های لازم را دریافت کرد. پس از آن دادخواست توسط زوج و یا زوجه تنظیم می شود و سپس از طرف دادگاه به طرفین اخطاریه ای ارسال می گردد. در این اخطاریه زمان دادگاه مشخص می شود و باید در زمان مقرر طرفین در دادگاه حضور داشته باشند.

پس از اینکه دادگاه شروع شد زوجین در مقابل قاضی قرار می گیرند و هر کدام ادعاهایی که دارند را در مقابل قاضی بیان می کنند. البته باید مدارکی نیز برای معتبر و حقیقی بودن ادعاهای خود داشته باشند. مرد ادعا می کند که نمی تواند به صورت کامل مهریه را بپردازد و درخواست اعسار دارد. زن نیز ادعا می کند که از پس هزینه ها بر نمی آید و هیچ مهریه ای از همسر خود دریافت نکرده است. دادگاه پس از شنیدن اظهارات زوج و زوجه رای نهایی را صادر می کند.

رای و نظر نهایی دادگاه نیز با توجه به مدارک معتبر و اظهارات زوج و زوجه انجام می گیرد و اگر ثابت شود که مرد نمی تواند تمامی مهریه را یک جا پرداخت کند و زن نیز تا بحال هیچ مهریه ای دریافت نکرده آن را تقسیط می کند و در زمان مقرر نیز طرف مقابل باید مهریه خود را پرداخت نماید‌. در غیر این صورت نیز دادگاه متوجه می شود مرد توانایی پرداخت کامل مهریه را دارد و رای نهایی او بر مبنای پرداخت کامل مهریه می باشد. اگر این کار انجام نگیرد مجازاتی برای زوج تعیین می گردد. به این شکل اعسار از پرداخت مهریه صورت می گیرد و می توان به این شکل به راحتی به حق خود رسیده و مهریه را دریافت کرده و یا با اعسار آن به راحتی مهریه را پرداخت نمود.

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

برای اعسار از پرداخت مهریه باید در وهله اول دادخواستی تنظیم شود که این دادخواست توسط وکیل مجرب طرفین تنظیم می شود. در این دادخواست تمامی موارد قانونی ذکر می شود و سپس این دادخواست در اختیار دادگاه قرار می گیرد. برای دادخواست اعسار از پرداخت مهریه باید نام خواهان و خواهنده در اول دادخواست ذکر شده باشد. سپس نام کامل وکیل نیز در این دادخواست ذکر می شود. پس از آن خواسته و بهای آن در این دادخواست بر اساس حد قانونی تعیین و مشخص می گردد.

سپس دلایل و منظمات دادخواست باید ذکر شده باشد. منظمات دادخواست شامل فتوکپی معتبر عقدنامه، استشهادیه، فتوکپی معتبر اجراییه، وکالتنامه و اموری این گونه است که باید ذکر شود. پس از آن نیز باید شرح دادخواست را انجام داد که این شرح توسط وکیل اعسار از پرداخت مهریه به درست ترین شکل ممکن انجام می گیرد. وکیل مورد نظر می تواند به صورت کامل و بدون نقص شرح دادخواست را انجام دهد و به این صورت آن را به دادگاه ارائه دهد و تقاضای رسیدگی به این امر مهم را داشته باشد.

به این شکل یک دادخواست کامل از اعسار از پرداخت مهریه تنظیم می شود و با توجه به آنها قاضی در دادگاه به امور طریفین رسیدگی می کند. همچنین زوج و زوجه به راحتی به حق خود رسیده و اعسار از پرداخت مهریه به صورت کاملا عادلانه و به درست ترین شکل ممکن انجام می گیرد.

اگر زن دادخواست طلاق دهد اعسار از پرداخت مهریه به چه صورت است؟

پس از طلاق زوج و زوجه باید مهریه زن تمام و کمال به او پرداخت شود. در برخی اوقات ممکن است زن درخواست طلاق نماید که این صورت تمامی مهریه زن به او تعلق نمی گیرد. اما می تواند مقداری از آن را بر اساس قانون دریافت کند. در این زمان مرد می تواند به صورت کامل و یا با نظر دادگاه به شکل اعسار و تقسیط بندی این مهریه را پرداخت کند. اعسار از پرداخت مهریه نیز با دادخواست طلاق زن امکان پذیر می باشد و اگر مرد شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد این عمل انجام می گیرد و مهریه قسط بندی می شود.

البته برای این کار طی روند قانونی امری مهم می باشد و اگر دادگاه به نتیجه برسد که مرد توانایی پرداخت مهریه ندارد، حکم او به این صورت می باشد که مرد باید درصدی از مهریه را اول پرداخت کرده و مابقی را تقسیط کند. در این صورت اگر زن هم دادخواست طلاق دهد می تواند مهریه را دریافت کرده و مرد به صورت اعسار مهریه آن را به طرف مقابل پرداخت نماید.

اعسار از پرداخت مهریه در هر زمان که زن و مرد به هر نحوی طلاق می گیرند امکان پذیر می باشد. تنها باید این امر توسط دادگاه تایید شود و قاصی حتما به این نتیجه برسد که مرد مال و اموالی برای پرداخت تمام مهریه ندارد. در این صورت اعسار انجام می گیرد و بدون مشکل می توان حق زوجه را پرداخت کرده و اعسار از پرداخت مهریه را به درست ترین شکل ممکن انجام داد. وکیل اعسار پرداخت مهریه می‌تواند به شما در روند پرونده کمک کند تا شما بتوانید سریعتر به نتیجه برسید.

دکمه بازگشت به بالا