مشاوره وصول مطالبات - موسسه حقوقی وکیل خانواده

مشاوره وصول مطالبات

مشاوره وصول مطالبات

به احتمال خیلی زیاد برای هر شخصی مشکلات و مسائل حقوقی پیش آمده است که به مشورت کردن با یک مشاور حقوقی احتیاج داشته باشد. هم اکنون نیاز به مشاوره حقوقی یک نیاز طبیعی و روزمره به حساب می آید. زیرا در هر مسئله‌ای مانند وصول مطالبات، رهن و اجاره منزل و مغازه و یا حتی قرارداد کاری و هر مشکل دیگری که همه افراد در طول روزانه با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌ کنند به مشاوره حقوقی نیاز می باشد.

مشاوره حقوقی در خصوص وصول مطالبات(به انگلیسی: claims collection advice) یکی از گزینه هایی است که مراجعه کنندگان زیادی در کشور دارد. در این خصوص هر شخصی می داند که وصول مطالبات یک مشکل طبیعی است و نیاز به وکیل و مشاور حقوقی ندارد. این شخص مورد نظر در خصوص وصول مطالبات نمی تواند به تنهایی مشکل وصول مطالبات را حل کند. پس مشاوره حقوقی یا همان وکیل می تواند اقدامات لازم را برای وصول مطالبات انجام دهد. وصول مطالبات سرشاخه های زیادی را دارد. برای مثال می ‌توانیم به چک، سفته، قرارداد تجاری، مهریه، پول نقد، کالای امانتی، سهم الارث و موارد دیگر اشاره کنیم.

مشاوره وصول مطالبات
مشاوره وصول مطالبات

عوارض مراجعه نکردن مشاور حقوقی برای وصول مطالبات

  • درخواست به موقع انجام تامین خواسته مورد نظر شما در زمان مناسب انجام نمی شد.
  • وصول مطالبات سررسید گذشته و معوق سر وقت انجام نمی گیرد.
  • موارد قانونی در خصوص وصول مطالبات رعایت نمی شود.
  • درخواست خسارت در مورد وصول مطالبه مورد نظر انجام نمی شود.

مزیت‌های استفاده کردن از مشاور حقوقی وصول مطالبات

نیازی به حضور خواهان یا شاکی در جلسه دادرسی نیست.

مشاوره حقوقی وصول مطالبات می تواند حکم جلب و توقیف اموال بدهکار را بگیرد.

  • مشاوره حقوقی وصول مطالبات می تواند علاوه بر گرفتن حق و اصل بدهی ضرر و زیان های موکل خود و خسارت های وارده را از دادگاه درخواست کند.

راه های گرفتن وصول مطالبات

شما می توانید هم از راه قانون و هم از طریق روش های غیر متعارف برای گرفتن وصول مطالبات اقدام کنید. گرفتن وصول مطالبات از طریق قانون، استفاده کردن از وکیل و اقدام کردن از طریق دادگاه است و راه غیر متعارف یعنی افرادی را برای گرفتن وصول مطالبات اجیر می کنیم. مسلما این راه درستی نیست زیرا باعث می شود که به طور کلی وصول مطالبات خود را از دست بدهیم. پس ما می توانیم یک وکیل خوب و کاردان را داشته باشیم تا به نحو احسن در بهترین و کوتاه ترین زمان مشکل ما را حل کند.

مشاوره حقوقی وصول مطالبات به مراجعه کنندگان خود کمک می کند تا کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه مطالبات آنها را وصول کند. مشاور حقوقی حتی می تواند اگر سند مطالبات شما سند رسمی نباشد، یعنی اگر سند شما دست نویس باشد، با روش های قانونی و حقوقی در سریع ترین زمان مشکل شما را حل کند.

مشاوران حقوقی در خصوص مهریه که یکی از وصول مطالبات است، می تواند جلوی تمام حساب های شخص مورد نظر که ممکن است وضع مالی خوب یا بدی داشته باشد را بگیرد. حتی می تواند حکم توقیف اموال را از دادگاه بگیرد و در صورت نداشتن اموال می تواند مهریه را قسط بندی کند. برای وصول مطالبات از راه قانونی دو روش وجود دارد:

۱-مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و املاک که خیلی زمان زیادی را برای وصول مطالبات می برد ولی هزینه آن کمتر از اقدام کردن از طریق دادگاه است.

۲-اقدام کردن از طریق دادگاه که نسبت به مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و املاک هزینه بیشتر و وقت کمتری برای رسیدن به وصول مطالبات دارد. یک مزیت دیگر هم دارد که اگر خوانده در دادگاه محکوم شد، خواهان می تواند تمام هزینه هایی را که برای گرفتن وصول مطالبات خود کرده است از این طریق از خوانده بگیرد.

مشاوره وصول مطالبات
مشاوره وصول مطالبات

مشاور حقوقی وصول مطالبات در خصوص دیون مالی و پولی

بیشتر مواقع در بحث وصول مطالبات فردی بدهکار و فردی طلبکار شناخته می شود. بدهکار به شخصی گفته می شود که دین مالی نسبت به طلبکار دارد. طلبکار به کسی گفته می شود که بر اساس مدارک موجود مدعی مالی یا پولی است. طبق ماده  ۲۰ قانون مدنی: کلیه دیوان از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال الاجاره عین مستاجره از حیث صلاحیت محاکم منقول است ولو اینکه مبیع یا عین مستاجره از اموال غیر منقوله باشد.

با توجه به این ماده قانونی دیون و بدهی های مالی برای انجام شکایت از لحاظ صلاحیت برای دادرسی و رسیدگی به اموال و پول از دست رفته طلبکار است. پس برای انجام شکایت درباره وصول مطالبات خود باید در مرحله اول به دادگاه مراجعه کرده و به شکایت خود رسیدگی کنید. برای انجام این بهتر است از یک مشاور حقوقی کاردان و کاربلد برای وصول مطالبات خود استفاده کنید.

مشاور حقوقی وصول مطالبات در زمینه ی اسناد تجاری و انواع آن

این اسناد تجاری در دو نوع عام و خاص کاربرد دارد که اسناد تجاری عام یعنی هر نوع سندی که در معامله های تجاری استفاده می شود و اسناد تجاری از نوع خاص یعنی در انجام دادن معاملات تجاری به جای پول می توان هر سندی را در معامله انجام داد. مهم ترین چیزی که در ادامه مقاله به توضیح آن می پردازیم سفته، چک و برات است. این اسناد به خاطر استفاده کردن زیاد در معاملات تجاری اهمیت بسیار ویژه ای دارند. بعضی اوقات پیش می آید که در انجام معاملات یکی از طرفین کار شکنی کند که در این حالت طرف دیگر معامله اقدام به شکایت می کند. پس بهتر است حتما در این راه از مشاور حقوقی کمک بگیرید.

ویژگی های اسناد تجاری در نوع خاص بودن آنها

  1. این اسناد در صدر اسناد معمولی و عادی قرار می گیرند. به خاطر اینکه توسط اداره های دولتی نوشته و تنظیم نمی شوند و هر شخص یا فرد عادی می تواند این سند ها را تنظیم کند. این اسناد به خاطر اینکه توسط اشخاص دست نویس می شود این قابلیت را دارد که دوباره آن را در صورت پشیمانی طرفین از اول نوشت و تنظیم کرد. در این سندها میزان مبلغ پول مورد مطالبه نوشته می شود. اگر پول پرداخت نشود بر اساس اندازه پول شرایطی برای مجازات پرداخت کننده پول در نظر گرفته می شود که در سند نوشته می شود.

برات

برات یک سند تجاری است که به وسیله آن صادر کننده برات، با صدور و دادن برات به تحویل گیرنده برات او را برای گرفتن پول به فرد دیگر که به آن فرد برات گیر می گویند پول را می فرستند. پس در این صورت اگر برات گیر، برات را بپذیرد، گیرنده برات می تواند با دادن برات به برات گیر پول را از او بگیرد. شخصی که به طور سابق گیرنده برات بوده است و حالا برات را به شخص دیگری می دهد به آن شخص ظهر نویس می گویند. یعنی مثلا شخص اول پولی را باید به شخص دوم بدهد و شخص دوم به شخص سوم دین مال دارد. پس شخص دوم از طرفی بدهکار و از جهت دیگر طلبکار است پس شخص دوم براتی را برای شخص سوم صادر می کند که برای گرفتن وصول مطالبه ی خود پیش شخص اول برود و حق مطالبات خود را بگیرد.

برای طرح دعوا در دادگاه می بایست در مرحله اول برات و محل پرداخت وجه برات توصیف داده شود. ولی در سفته و چک برات لازم نیست محل پرداخت وجه در سند برات نوشته شود. طبق قانون ماده ۱۳ قانون دادرسی مدنی: در دعاوی بازرگانی و دعاوی راجع به اموال منقول کا از عقود و قراردادها ناشی شده باشد خواهان می تواند به دادگاهی رجوع کند که عقد یا قرارداد در حوزه آن واقع شده است یا تعهد می بایست در آنجا انجام شود.

پس طبق این ماده باید نوشتن محل پرداخت وجه در سند برات برای پیگیری به دعوای مطالبه وجه برات، به دادگاه همان محل نوشتن برات مراجعه کرد. زیرا این موضوع یکی از دلایل خیلی مهم برای دادگاه است که می توانید در آنجا برای تعهدات خود منقول ناشی از قرارداد طرح دعوا اقدام کرد. پس برای انجام این کار به راحتی می توانید با کمک گرفتن از مشاوره حقوقی وصول مطالبات این کار انجام دهید.

سفته

مطابق با ماده ۳۰۷ قانون تجارت سفته: سفته طلب سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید.

سفته بر عکس برات و چک عمل می کند. یعنی سفته برای ضمانت است و در سفته هیچ گونه دستور پرداختی در آن نیست. به طور ساده تر یعنی اگر شخصی که سفته برای ضمانت خود به شخص دیگر بدهد به این معنی نیست که بدهی خود را داده است فقط سفته را برای ضمانت داده است که اگر سر موقع مقرر بدهی خود را ندهد سفته ها به اجرا داده می شود. در سفته ها باید مبلغی که پرداخت می شود با حروف در سفته نوشته شود و هم چنین گیرنده ی وجه و تاریخ پرداخت پول نوشته شود.

مشاوره وصول مطالبات
مشاوره وصول مطالبات

چک

طبق قانون تجارت چک نوشته شده که با افتتاح حساب جاری از بانک می‌ گیرند به خاطر موجودی در آن حساب بانکی مشخصات چک را کامل می ‌کنند. همچنین بانکی که دسته چک را از آن گرفته اند اجازه دریافت وجه و پرداخت آن را به شخص دیگری که چک را در دست دارد می دهد. کسی که برگ چک را می دهد باید طبق تاریخی که در برگ چک نوشته شده است وجه را به حساب خود واریز کند و اگر پول در حساب نباشد دارنده برگ چک می تواند چک را برگشت بزند.

برای تعیین وقت مشاوره در زمینه وصول مطالبات و همچنین دیگر موارد حقوقی خود با وکلای مجرب مجموعه ما در تماس باشید.

دکمه بازگشت به بالا