وکیل تغییر جنسیت - موسسه حقوقی وکیل خانواده

وکیل تغییر جنسیت

وکیل تغییر جنسیت

در ابتدای این بحث باید به تعریف تغییر جنسیت بپردازیم. منظور از تغییر جنسیت بدان معناست که فردی هویت و جنسیت خود را به جنس مخالف خود و طی شرایط و مراحل قانونی تغییر می دهد. در گذشته به مسائل این چنینی به شکل یک ضایعه روانی نگاه می ‌کردند. افرادی که به لحاظ روانی با جنسیت فیزیکی خود متفاوت بودند، از طرف جامعه طرد و مورد تمسخر قرار می گرفتند. در اینجا باید به این نکته اشاره نماییم که نارضایتی از جنسیت به معنای همجنسگرایی نمی باشد. فردی که متقاضی تغییر جنسیت است باید مجوزها و موارد قانونی آن را یک به یک اخذ نماید.

در چنین شرایطی یک وکیل تغییر جنسیت(به انگلیسی:gender reassignment lawyer ) می تواند به تسریع روند پرونده کمک بسزایی نماید. ما در این مقاله قصد داریم در حد توان به جزئیات و ریزه کاری های این معضل اجتماعی و چگونگی کار یک وکیل در چنین پرونده‌هایی بپردازیم با ما همراه باشید.

وکیل تغییر جنسیت
وکیل تغییر جنسیت

افزایش آمار متقاضیان تغییر جنسیت

بر طبق آمار انجام شده طی سال های اخیر روند افزایش متقاضیان تغییر جنسیت در کشور رو به افزایش است. شاید یکی از علل این افزایش مربوط به تغییر نگرش مردم نسبت به این مسئله است. آگاهی و دانش افراد نسبت به مسائل و معضلات اجتماع باعث درک بهتر این مسائل می شود. به تبع وقتی مردم در خصوص بعضی از معضلات اجتماع آگاهی داشته باشند حتما در صدد رفع آن خواهند بود. از آنجایی که این مسئله دچار پیچیدگی ها و ریزه کاری های مختلف است، بهتر است در چنین مواردی با یک وکیل تغییر جنسیت مشاوره و مشورت نموده تا از همه مسائل حقوقی آن به‌ خوبی آگاهی پیدا کنید. چرا که این کار دارای مقررات و ضوابط خاصی است که یک فرد عادی به راحتی نمی تواند از و پس موانع آن بر آید.

چگونگی اعطای وکالت به وکیل تغییر جنسیت

بهترین راه حل برای افرادی که قصد انجام این کار را دارند اخذ مجوز تغییر جنسیت از دادگاه است. در چنین مواردی دادگاه فرد را برای سهولت در انجام کارها به یک وکیل متخصص در این زمینه ارجاع خواهد داد. یک وکیل تغییر جنسیت با تسلط و احاطه کامل به مسائل حقوقی در این زمینه بر روند اخذ مجوز این چنین پرونده‌هایی آشنایی کامل دارد. وی با دادخواست موضوع اخذ مجوز به دادگاه دارای صلاحیت فعالیت خود را برای رسیدگی به پرونده آغاز می کند و طی تکمیل مراحل پرونده در دادگاه حضور خواهد داشت.

این نکته حائز اهمیت است که در چنین پرونده هایی برای اخذ مجوز حضور یک وکیل مراحل سریعتر از زمانی که خود فرد به دادگاه مراجعه می نماید صورت می گیرد. افراد متقاضی چنین مسائلی را به یک وکیل متخصص در این امور بسپارند تا روند اقدامات قضایی و تقدیم دادخواست برای اخذ مجوز به بهترین و سریعترین زمان ممکن انجام شود‌. یک وکیل تغییر جنسیت با تجربه و قابلیت‌های خود در این زمینه به مراتب بهتر از افراد عادی عمل می نماید.

شرایط افراد متقاضی تغییر جنسیت در کشور

همانگونه که در ابتدای مقاله عنوان کردیم در گذشته مطرح کردن مسائل این چنینی با نارضایتی افراد و تمسخر و طرد این افراد در جامعه صورت می گرفت. ولی با گذشت زمان این موضوع توسط مراجع ذیصلاح وجهه قانونی گرفت. هر چند که این امر به صراحت در قانون اشاره نشده است و تنها در بند ۱۸ ماده ۴ قانون حمایت از خانواده از آن نام برده و عمل تغییر جنسیت را به رسمیت شناخته است. ولی همچنان با کراهت با این موضوع برخورد می شود. بر طبق قانون مدنی کشور برای عمل تغییر جنسیت باید طبق شرایط زیر عمل شود:

  • فرد متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • فرد متقاضی این عمل باید مجرد باشد.
  • به اثبات رسیدن موضوع تمایلات جنسی جنس مخالف در درازمدت
  • اثبات صحت سلامت روانی و جسمی فرد متقاضی عمل تغییر جنسیت
  • اثبات عقیم بودن فرد متقاضی

همه موارد فوق می تواند توسط یک وکیل تغییر جنسیت در دادگاه به راحتی انجام شود.

وکیل تغییر جنسیت
وکیل تغییر جنسیت

راه های دریافت مجوز عمل برای تغییر جنسیت

برای انجام عمل تغییر جنسیت علاوه بر شرایطی که بر طبق قانون باید داشته باشد، می توانید طبق مراحل زیر عمل نماید:

  • مرحله اول:
  1. مراجعه به یک روانشناس معتبر و صلاحیت دار
  2. گذراندن دوره های روان درمانی قبل از عمل
  3. دریافت تاییدیه از روانشناس مبنی بر ترنس بودن شخص
  4. انجام آزمایشات هورمونی یا کروموزومی برای اطمینان از سطح هورمونی فرد متقاضی
  5. مراجعه به دادگاه که می ‌تواند توسط یک وکیل تغییر جنسیت انجام شود و دادخواست تغییر جنسیت و تغییر نام فرد در شناسنامه
  6. ارجاع فرد متقاضی به پزشکی قانونی و تاییدیه مدارک پزشکی
  7. تاییدیه پزشکی قانونی و ارجاع آن به قاضی پرونده
  8. دریافت حکم قاضی و اجازه نامه عمل تغییر جنسیت و تغییر نام
  • مرحله دوم
  1. مراجعه به دادگاه خانواده و دادخواست تغییر جنسیت و تغییر نام در شناسنامه
  2. ارجاع فرد به پزشکی قانونی
  3. معرفی فرد متقاضی به روانپزشک معتبر دادگاه و گذراندن مراحل روان درمانی
  4. آزمایشات لازم هورمونی
  5. تایید روانپزشک و ارجاع فرد به پزشکی قانونی
  6. تاییدیه از طرف پزشکی قانونی و ارجاع فرد به قاضی دادگاه خانواده
  7. دریافت حکم تغییر جنسیت و تغییر نام در شناسنامه با مجوز قاضی

به خاطر داشته باشید برای سهولت درانجام کارها در چنین مواردی استفاده از یک وکیل تغییر جنسیت باتجربه ضروری است. چرا که او با تجربیاتی که در پرونده های این چنینی داشته به کلیه امور روند چنین پرونده هایی آشنایی دارد و با اقدامات لازم در این زمینه به تسریع روند پرونده فرد متقاضی کمک شایانی می نماید.

مجوز شرعی تغییر جنسیت در مورد افراد متقاضی

در احکام شرعی ادیانی همچون اسلام و مسیحیت و مذاهب شیعه و سنی تغییر جنسیت در مورد افرادی که دچار اختلال هستند به لحاظ شرعی بلامانع است. البته در مورد برخی از افراد ترنس در بعضی از ادیان مثل مسیحیت و مذهبی همچون تسنن اجازه عمل داده نشده است. به طور کلی افرادی که دچار اختلال ابهام جنسی هستند و یا افرادی که دو جنسه هستند در شرع اجازه عمل تغییر جنسیت داده شده است. ناگفته نماند نظر برخی از مراجع تقلید در مورد افرادی که به لحاظ پزشکی و روانشناختی نیاز به تغییر جنسیت شان محرز شده است به دو شرط زیر اجازه عمل تغییر جنسیت داده می شود:

  • فرد متقاضی به لحاظ واقعی و قطعی ترنس باشد. بنابراین افرادی که بیماری آنها مشکوک است، مجاز به تغییر جنسیت نیستند.
  • تغییر جنسیت باید به صورت تمام و کمال انجام شود. به عنوان مثال یک مرد بعد از عمل تغییر جنسیت باید کاملاً به یک زن تبدیل شده باشد و بالعکس. چرا که احکام و قوانینی که در شرع ما برای مردان و زنان ذکر شده است در مورد این افراد هم قابل اجرا باشد.

ارتباط عمل تغییرجنسیت با نکاح

وقتی تغییر جنسیت یکی از زوجین انجام شود نکاح آنها باطل می شود. چراکه نکاح زن با زن و یا مرد با مرد از نظر شرعی غیر ممکن است. اما اگر این تغییر جنسیت در مورد هر دو انجام شود طبق نظر بعضی از معتقدان این امر با تداوم ازدواج آنها بلامانع است. ولی حقیقت ازدواج اطفال زوجیت نسبت به یکدیگر است. به گفته برخی از مراجع باید ازدواج مجدد انجام گیرد و زوجه فعلی نمی‌ تواند با کس دیگر ازدواج کند. مگر بین این دو نفر طلاق صورت گیرد و از آنجایی که نکاح آنها باطل است، تحمیل کردن تعهدات به یکدیگر موضوعی است که هیچ کدام ازطرفین قصد انجام آن را ندارند. نکته مهمی که باید در پایان این مطلب متذکر شد این است که طبق شرایط قانونی، اخذ مجوز تغییر جنسیت برای فرد مجرد است که در مطالب قبل عنوان شد و این امر بر غیرقانونی انجام دادن این عمل دلالت دارد.

وکیل تغییر جنسیت
وکیل تغییر جنسیت

کلام آخر

در گذشته به مسائل  نارضایتی از جنسیت به شکل یک بیمار روانی در جامعه نگاه می ‌شد. با این شرایط افرادی که به لحاظ روانی با جسم فیزیکی خود مغایرت نداشتند، از طرف جامعه طرد می شدند. نارضایتی از جنسیت به معنای همجنس گرایی نیست. چرا که فرد بیشتر از اینکه به مسائل جنسی خود تمرکز داشته باشد، به لحاظ روانی دچار مشکل است. در سال‌های اخیر بعضی از مراجع فقهی برای رفع این مسائل فتوا ارائه نمودند تا چنین افرادی بتوانند مشکل خود را رفع نمایند. فرد متقاضی که از چنین مشکلاتی رنج می برد می تواند با کمک یک وکیل تغییر جنسیت دادخواست مجوز عمل تغییر جنسیت و تغییر نام در شناسنامه را از طریق دادگاه را دریافت نماید‌. شخص تنها با داشتن شرایطی که در قانون به آن اشاره شد و مراحل روانی و انجام آزمایشات مربوطه می تواند اقدام به این عمل نماید. برای بهره مندی از مشاوره با وکلای مجرب این مجموعه در تماس باشید.

دکمه بازگشت به بالا