وکیل حذف نام همسر از شناسنامه - موسسه حقوقی وکیل خانواده

وکیل حذف نام همسر از شناسنامه

وکیل حذف نام همسر از شناسنامه

در این مقاله هدف ما گفتن شرایط حذف نام همسر از شناسنامه است و اینکه وکیل حذف نام همسر از شناسنامه(به انگلیسی: removing spouse from ID lawyer) چگونه و به چه صورتی می تواند به شما کمک کند. بسیاری از این افراد دوست دارند تمام مراحل حقوقی و قانونی مربوط به حذف نام همسر از شناسنامه را به صورت غیر حضوری و به یک وکیل کار بلد و دانا واگذار کنند.

با انتخاب یک وکیل خوب برای حذف نام همسر از شناسنامه شما می توانید در کوتاه ترین زمان موجود و با مشکلات های کمتری اسم همسر قبلی خودتان را از شناسنامه حذف کنید. به احتمال خیلی زیاد برای شما این سوال ایجاد می ‌شود که برای حذف نام همسر از شناسنامه چقدر باید هزینه به وکیل بدهیم، مبلغی که شما باید به وکیل در زمینه ی حذف نام همسر از شناسنامه بدهید بستگی به پیچیدگی پرونده و مدت زمانی که مشکل شما حل شود دارد.

همان گونه که می دانیم آمار طلاق خیلی زیاد بالا رفته و بیشتر ازدواج ها سرانجام خوبی ندارند و دلیل طلاق آنها مانند عدم تفاهم، کودک بودن همسر و اختلافات خیلی ریز و درشت است‌.  بعد از طلاق مهره طلاق در شناسنامه طرفین ثبت می شود و این مهره طلاق نشان دهنده ازدواج شخص مورد نظر در گذشته بوده است.

پس در صورتی می ‌توانیم نام همسر را در شناسنامه حذف کنیم که طرفین از هم طلاق گرفته باشند یا یکی از طرفین فوت شده باشد که این موضوع بزرگترین دغدغه طرفین است که برای حفظ حریم خصوصی، از یاد بردن خاطرات مشترکی که طرفین با هم داشته اند و مشخص نبودن ازدواج هایی که در قبل داشته اند دوست دارند اسم همسر در شناسنامه آنها نباشد.

حذف کردن نام همسر از شناسنامه حتی اگر دوباره ازدواج کرده باشند مطابق با قانون و مقررات اداره ثبت احوال امکان پذیر است ولی شرایطی هم دارد که از سوء استفاده های بیشتری جلوگیری شود.

حتی حذف نام همسر از شناسنامه در ازدواج های موقت هم انجام می شود که با حاملگی زن و هنگام ثبت شدن ازدواج شرط  ضمن عقد ازدواج باشد زوج ها می توانند برای ثبت کردن ازدواج بعد از عقد موقت با یکدیگر به تفاهم برسند که با ثبت کردن ازدواج بر اساس دلایل زیر می توان حذف نام همسر از شناسنامه را هم داشته باشیم.

اگر شناسنامه شما گم شود، برای گرفتن شناسنامه ی المثنی نام همسر اول شما در شناسنامه المثنی ثبت می شود و به هیچ عنوان نام همسر اول شما در شناسنامه المثنی حذف نمی شود و برای حذف نام همسر اول در شناسنامه المثنی باید از طریق قانونی اقدام کنید.

طرفین به هیچ عنوان بدون طلاق و گرفتن شناسنامه المثنی نمی توانند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند زیرا بلا فاصله بعد از عقد دائم ازدواج باید ثبت شود و اگر ثبت نشود با آنها برخورد قانونی می شود.

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه برای مردان خیلی راحت تر از نسبت به شرایط حذف نام همسر از شناسنامه ی زن ها است چون که خانم ها برای حذف نام همسر از شناسنامه باید در زمان جدایی، خانوم باید باکره باشد و این موضوع باید ثابت شده باشد که این مطلب قانون و شرایط خود را دارد و به توضیح دادن این قانون به شما کمک می ‌کنیم.

اگر طلاق شما بعد از نزدیکی با همسر خودتان باشد در این صورت ثبت احوال نمی تواند اسم همسر شما را از شناسنامه پاک کند پس برای این مسئله و حذف نام همسر راه های زیادی است که به توصیف آن می پردازیم.

وکیل حذف نام همسر از شناسنامه
وکیل حذف نام همسر از شناسنامه

قانون و شرایط حذف نام همسر بعد از طلاق

بعد از طلاق دو روش برای حذف نام همسر وجود دارد:

  • اگر زن دوشیزه یا باکره باشد در این حالت هر کدام از طرفین می توانند به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و سند طلاق که در آن نامه پزشک قانونی وجود دارد و اشاره به باکره بودن زن کند می ‌توانند درخواست خود را برای حذف نام همسر خود را بگویند و تحویل دهند.
  • اگر زن باکره یا دوشیزه نباشد موقعی می توانند درخواست حذف نام همسر را در شناسنامه انجام دهند که زن ازدواج کرده و ازدواج آنها ثبت شده باشد و همچنین نام همسر دوم در شناسنامه نوشته شده باشد پس باید این را هم بدانید که انتخاب همسر دوم و معرفی آن به ثبت احوال کافی نیست زیرا ازدواج دوم هم باید ثبت قانونی شده باشد و اسم همسر دوم در شناسنامه نوشته شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر از شناسنامه برای باکره یا نبودن زن:

  • اگر زن باکره باشد مدارک زیر را باید تهیه کنیم:
  • کارت ملی و شناسنامه
  • یک معرفی نامه از دادسرا برای حذف نام همسر از شناسنامه
  • سند ازدواج و سند طلاق
  • گواهی باکره بودن از پزشک قانونی
  • اگر زن باکره نباشد مدارک زیر را باید تهیه کنید
  • کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک ثبت ازدواج جدید و سند ازدواج جدید
  • سند طلاق ازدواج قبلی

حذف نام زن از شناسنامه مرد

این کار زمانی انجام می ‌شود که زن اول مرد طلاق گرفته  و اطلاعات عقد و ازدواج زن دوم در شناسنامه ثبت شده باشد مرد در آن صورت می تواند برای حذف نام همسر اول خود از شناسنامه اقدام کنند.

حذف نام مرد از شناسنامه زن

با توجه به اطلاعات داده شده تا این قسمت مقاله حذف نام همسر از شناسنامه در صورتی انجام می ‌شود که در دوران عقد طلاق انجام شده باشد و دوشیزه بودن زن با توجه به مدارک موجود به ثبت رسیده باشد. این قانون برای خانم هایی که ازدواج اول آنها نیست و چه خانم هایی که ازدواج اول آنها باشد اما باکره نیستند به آنها تعلق نمی گیرد.

وکیل حذف نام همسر از شناسنامه
وکیل حذف نام همسر از شناسنامه

قانون و شرایط حذف نام همسر بعد از فوت

اگر یکی از زوجین یا طرفین فوت کرده باشد در این مورد بعد از فوت همسر، همسر دیگر اگر دوست داشته باشد می تواند نام همسر فوت شده خود را از شناسنامه حذف کند که با جمع کردن مدارک خود به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست حذف نام همسر فوت شده را انجام دهد و این را هم بدانید که حتماً باید ازدواج ثبت شده باشد. مدارکی که برای حذف نام همسر بعد از فوت آن باید تهیه شود کارت ملی و شناسنامه، گواهی فوت همسر و سند ازدواج را باید می باشد.

قانون و شرایط حذف نام همسر در صورت داشتن بچه

برای اطلاع بدانید که داشتن بچه هیچ مانعی برای حذف نام همسر در شناسنامه ندارد. طرفین با داشتن بچه هم می توانند نام همسر را در شناسنامه حذف کنند که با در دست داشتن مدارک مورد نیاز می توانند به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و اقدام به حذف نام همسر کنند ولی نام پدر و مادر در شناسنامه بچه وجود دارد و از بین نمی رود و همچنین نام بچه هم در شناسنامه پدر و مادر باقی می ماند و به هیچ عنوان نام بچه ها در شناسنامه ی آنها حذف نمی شود.

 

همان طور که در قسمت بالای مقاله گفته شد حذف نام همسر از شناسنامه فقط به خاطر فراموشی از خاطرات تلخ گذشته نیست بعضی اوقات این افراد به خاطر دلایل شخصی خود دوست دارن نام همسر را از شناسنامه خود حذف کنند تا بتوانند بعد از طلاق خود در جامعه بدون اینکه کسی اطلاع داشته باشد که او مطلقه است به سر کار و فعالیتهای روزانه خود ادامه دهد.

داشتن گواهی تجرد برای حذف نام همسر از شناسنامه

همان گونه که گفته شد طرفین وقتی که از هم جدا شوند برای حذف نام هم دیگر از شناسنامه های خود باید زن باکره نباشد و این کار زمانی انجام می شود که دوباره ازدواج کرده باشند و ازدواج خود را در دفاتر ثبت ازدواج به ثبت رسانده باشند پس این کار باعث می شود که همسر دوم از ازدواج قبلی همسر خود اطلاع داشته باشد ولی برای این کار یک راه حل دیگر هم از ازدواج قبلی شخص مورد نظر وجود دارد و آن راه حل دریافت گواهی تجرد است.

برای گرفتن گواهی تجرد به اداره های سجلات و احوال شخصیه در وزرات امور خارجه و نمایندگی های وزرات امور خارجه کشورمان در کشورهای دیگر هم می توان اقدام کرد و مدارکی که برای دریافت گواهی تجرد باید تهیه کرد:

  • اصل و کپی شناسنامه متقاضی کننده برای گواهی تجرد
  • تکمیل فرم درخواست گواهی تجرد
  • داشتن فیش بانکی به تمام شعب بانک ملی به اسم سازمان ثبت احول کشور برای گرفتن گواهی تجرد
  • وکیل حذف نام همسر از شناسنامه
    وکیل حذف نام همسر از شناسنامه
  • هزینه حذف نام همسر از شناسنامه به چه صورت است؟

شرایط اقتصادی  جامعه به گونه ‌ای است که نمی توان هزینه ی مشخصی برای حذف نام همسر از شناسنامه در نظر بگیریم ولی مبلغ حذف نام همسر از شناسنامه بسیار زیاد نیست. این هزینه آنقدر زیاد نیست و شما بدون در نظر گرفتن هزینه های بیشتر و سنگین می توانید نام همسر را از شناسنامه  خود پاک کنید.

مزیت های کمک گرفتن از وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه

با انتخاب یک وکیل خوب برای حذف نام همسر از شناسنامه می ‌توانید تمام اطلاعات و قانون های مورد نیاز و مربوط به حذف نام همسر از شناسنامه ی خود را در اختیار داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بهترین و راحت ترین راه را برای حذف نام همسر از شناسنامه خود پیدا کنید شما اگر بدون مشورت گرفتن از وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه خود اقدام کنید و ضرر و زیان های مالی خیلی زیادی به شما وارد می شود. به همین منظور می توانید از خدمات سایت ما در این زمینه استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا